"Nieuwe Haagse School"

Bodega de Posthoorn

Lange Voorhout 39a Den Haag

horizontal rule

Het Konijn wordt abstract

In 1949 hing Jan Knijnenburg, de eigenaar van de Haagse bodega de Posthoorn aan het Lange Voorhout het eerste abstracte schilderij boven de schouw. De landschapjes verdwenen van de muren. Willem Hussem had het nieuwe werk geschilderd in opdracht van de eigenaar van het café. Over dit eerste abstracte werk in de Posthoorn verscheen in het Vaderland een fascinerend stukje met de titel: "Het konijn wordt abstract", geschreven door de toenmalige kunstrecensent van Het Vaderland W. Jos de Gruyter.

Ook Jaap Nanninga hing vanaf 1949 zijn schilderijen in het café. Zijn vaste plekken waren de twee wanden naast de ingang. Hij verkocht er regelmatig schilderijen. In die tijd kon je voor 100 gulden een orginele Nanninga bemachtigen. Mede aangemoedigd door Hussem ging Nanninga eind jaren veertig meer abstract werk maken. Nanninga bracht vaak zijn tongenorgel (boekorgel) mee en speelde er op in het café. Zo kon vaak het volgende rondje betaald worden.

Jan Knijnenburg voelde halverwege de jaren veertig goed aan dat er in Den Haag behoefte was een gelegenheid waar kunstenaars elkaar konden ontmoeten. In 1934 opende hij zijn eerste bodega de Posthoorn aan het Smitsplein. Het werd al snel een begrip in Den Haag. Gelegen tegenover de Koninklijke Schouwburg trok het acteurs, schrijvers en schilders. 3 maart 1945 werd het geraakt door een bom en moest Knijnenburg na de oorlog op zoek naar een nieuwe locatie. Op het Voorhout vond hij een leeg pand. een voormalige paardenstal. Al snel werd het een van de bekendste cafés van Den Haag en bleven de kunstenaars komen. Nadat hij het interieur had gemoderniseerd accepteerde hij de kritiek van de kunstenaars dat het tijd werd om eens wat moderner werk aan de muur te hangen. Hij liet Hussem en ook andere zoals Theo Bitter, Jaap Nanninga, Jan Roede, George Lampe en Nol Kroes werk maken voor het café. Iedere maand hingen de kunstenaars nieuw werk op. In die tijd ontstaat er een vriendschapsband tussen de uitbater en de kunstenaars. Hij voegt zich regelmatig bij hun aan de stamtafel achterin de zaak en nodigt ze in zijn huis in Wassenaar uit om een Haags potje te komen tennissen.

Jan Knijnenburg huurt vanaf 1950 het pandje direct links naast de bodega dat gebruikt gaat worden als expositie ruimte. Galerie de Posthoorn is dan een feit. Frits Becht neemt later het beheer van de Galerie de Posthoorn over en waar mede de basis wordt gelegd voor het ontstaan van de  Posthoorngroep. In 1962 sluit de galerie definitief zijn deuren. In 1970 wordt de Posthoorn verkocht aan een nieuwe uitbater.

I Café de Posthoorn, Lange Voorhout, Den Haag
 

 Cafe de Posthoorn op het Smitsplein Den Haag

Na het bombardement van 3 maart 1945 verhuist de Posthoorn van het Smitsplein naar het Lange Voorhout.

 Email:info@nieuwehaagseschoolkunst.nl

website stats